26 Downwinds i Danmark

17 styks i Jylland, 3 på Fyn og 6 på Sjælland

Flere entusiaster i surfski miljøet har gennem tiden været gode til at dele deres downwinds. Det er fedt. Men der manglede en form for kartotek, et inspirationskatalog. Et sted hvor alle downwinds var samlet.

DM ruten fra 2021.
Køge - Vallensbæk.

Det er de nu.

Under fanen DW i DK er alle de downwinds, som nu er registreret, samlet under hver sin fane; Sjælland, Jylland og Fyn.

Hvorfor?
Først og fremmest så handler det om sikkerhed.

Hvis andre har gjort det før, så ved vi at det er muligt og det er en sikker rute, ellers ville den ikke være formidlet på hjemmesiden.

Der er til og med skrevet, hvem der har lavet denne downwind, og dermed kan man kontakte den person, hvis man vil ro den, og den person kan evt. give ekstra fif eller selv komme med.

En downwind i det sydfynske øhav.

At lade sig inspirere
Dernæst handler det om at lade sig inspirere. Er man på ferie i Danmark, kan man se hvor der er gode steder at ro Downwinds og dermed lokalisere områder med gode chancer for gode oplevelser.

Fra Hals - Hou eller omvendt.

Jeg håber fremadrettet at dette kartotek vil blive alt større og vi kan finde frem til Downwinds over HELE landet!

Husk at du altid kan kontakte mig med din Downwind, så kan vi få den med.

/Emma

Træningslejer i Gordan Harbrechts baghave

Træningslejr i Warnemunde, Tyskland

I påsken drog min veninde, Ida og jeg på Træningslejr i Warnemunde, Tyskland.

Vi ville væk fra hverdagens pligter og følte at en flyvetur var få meget for 4 dage.

Så en lille bil, to surfski, to unge damer, meget neopren og en aiebnb lejlighed placeret i midten af de to kyster, var et perfekt setup.

Afgang onsdag. Hvor vi fik indlogeret os og så var det i neoprenet.

Træningslejr?

Aftalen var at vi ville ro en gang hver dag. For x-elite atleter som os, der ved at man plejer at træne 2- 3 gange om dagen er 1 gang ingenting.

Men med behov for at krop og sind kunne trives, så blev det en gang om dagen, og det skulle vise sig at være perfekt ift. Energi, fysisk form og tørring af neopren.

Så om turen i virkeligheden var en ferie, det må du selv bedømme.

1 pas. På vestsiden med nye rutiner

Google earth er vores ven. Vi lokaliserede en stor p-plads ved et youth hostel med kort til vandet. Man kunne bruge easy park app til at betale for parkering- det var kanon.

Det var første gang for mange ting. Ida er ikke så erfaren i omklædning-på-p-plads, samt surfski konceptet. Så en stor del af Træningslejeren gik ud på at opbygge gode rutiner omkring omklædning, mængde af neopren, komme ind, komme ud, ect.

Tro det eller ej, så er det noget af den vigtigste læring, det med at få opbygget nogle rutiner så man trives. Så det ikke er besværligt, koldt og en mental udfordring at skulle ro surfski frem for andre kajaktyper, hvor man sidder lunt og godt.

Vi roede 11 km. Og blev overrasket over hvor meget strøm vi kunne observere på vej udad.

En god start inden den Store Dag.

Bølgedagen

Vi vidste at fredag ville vejret byde på vilde forhold, og potentielt også forhold som ville være en stor mundfuld for Ida.

Vi tog ud fra øst siden fra en god stor gratis pakering. Vi tog ud fra en flere kilometer lang strand. Så, hvordan ved man hvor man skal gå ind igen?

Vi huskede og kigge os tilbage, finde nogle ting, gentande eller bygninger vi kunne sigte efter. Jeg fandt to skraldespande og en grøn affandspose som mit huskepunkt.

Vandet var vildt. Men vi fandt ro i at ro frem og tilbage mellem nogle bøjer. Det skaber tryghed at have nogle navigations punkter. Ida og jeg startede med at vende om første bøje længst inde mod land, og for hver runde roede vi længere ud inden vi vendte om.

Ida roede kortvarigt ind og tog sig en pause. Forståeligt, da der ikke var et øjebliks stilheden derude. I modbølgerne blev man kastet rundt, i medbølgerne skulle man surfe.

Vinden løjede lidt af mens vi var ude og det blev helt fantastiske forhold, da vi var for trætte til at ro mere.

3 dag, 3 pas.

Vejrprognosen sagde fladt vand. Men jo mere tid vi brugte ved havet, jo mere stod det klart at i dag var dagen det hele ville være perfekt.

Perfekte forhold 0,5-1 meters bølger. Og målet blev 12 km.

Vi trænede sidesurf, trænede teknikker, trænede fart.

Sådan en dag hvor det kun er fysikken der sætter grænserne.

Vi tog ind efter de 12 km. Og kørte direkte til den kro hvor vi havde bestilt bord og nød en velfortjent middag, smurt ind i saltvand og lugt af neopren.

Warnemundes smukke kyst

Sidste dag vågnede Emma op som en gammel kone. Træt, slit, og brugt efter gårsdagenes strabadser.

Warnemunde vågnede som en smuk stille dag. Ida og jeg kunne nyde vores sidste pas på spejlblankt vand.

Nyde den smukke kyst, se ned i det klare vand og bade og lege på stranden i vores neopren da vi kom ind med solen over os.

En fantastisk afslutning!

Kl. 06.00 næste morgen tog vi færgen hjem.

Vi kom hjem i god tid til en ny uge.

Men også klar til en ny sæson.

Warnemunde og Rostock

Det var spændende at se hvor den Store Stjerne Gordan Harbrecht har sit otium i Warnemunde. Vi tog forbi kajakklubben inde i Rostock by og fik lokaliseret hans adressei Warnemunde.

Vi gik ture når vi var øst og vest for Rostock og fik en sindsygt oplevelse af at gå i Warnemunde en påske søndag. Der var 10.000 mennesker! Vi var bekymret for om det var åbent.

Der var rigeligt at lave, når man ikke roede og absolut et sted man kunne tage hen på ferie, med eller uden familie, med eller uden surfski.

Baltic sea festival med sølv til Danmark

På den Perfekte Dag imellem to dage uden vind.

Det var hvad 2nd edition af Baltic sea festival gjorde. Det er kun andet år dette event bliver holdt. Men de 300 pladser bliver hurtigt taget.

Det er SUP, outrigger med 6 personer, toer surfski (ss2), surfski, en kort bane på 13 km og den lange på små 30 km.

Der var alligevel 8 danskere der havde fisket sig en startbillet og meldte klar til ss1 små 30 km.

Festivallen (forlænget weekend) er centreret omkring Grünwald Camping. Her er der forhandlere, trailere, strand og utallige autocampere og biler med alternative soveplader samt at alle glamping telte og hytter er udlejet til deltagerne.

Vi havde været lidt sent ude. Men Peter havde fundet det lækreste hus 20 min fra Grünwald Camping ved noget hestestutteri og marker.

Første dag fredag

Det er som det af navnet fremgår en festival. Så kl. 15. Fredag var der fællestur. Der var selvfølgelig ikke bølger men vi var mange og der var motorbåde som lavede lidt larm. Det fedeste var da Ida, Mads, Peter og jeg lå samlet bag én båd og fik lift hele vejen ind!

Middag: pasta med tomatsovs og kylling

Aftenen gik med at forbedre os til løbet. Det var der vi fandt ud af den hårdtslående nyhed. Vi skulle ro næsten 30 km!!! Jeg tror vi alle var overraskede og nervøse over en så lang distance! Vi havde regnet med 22.

Lørdag

10:30 breafing på Grünwald Camping (på tysk). Heldigvis kunne en af løbsarragørene engelsk og vi fik en forenklet version efter.

Kørsel til start og så var der faktisk små tre timers ventetid….

Imens vi sov, spiste, snakkede, gjorde både klar pustede vinden sig op. Der kunne mærkes større og stærkere vindstød hele tiden.

13:30 gik SUP starten.

14:00 outrigger 6 starten.

14.02 alle os andre!!!!

Løbet (Emmas version)

Intet startsignal, men de inderste har hørt noget. Tanken ' om 4 km kan du surfe - AFSTED'. Men der gik ikke 4 km. Alles både lavede bølger og vindbølgerne kom derefter hurtigt!!

Man kunne surfe fra start - drømmesenariet.

Jeg får overhalet Ida som kom bedre afsted end jeg. Men jeg ved godt, jeg trods mindre god fysik på fladt vand har min fordel i bølger.

Man flyver. Jeg giver alt fra første bølge og vurderer ikke at tænke over hvornår kroppen og hovedet stopper med at virke. Jeg tror på mig selv, at jeg kan indhente bølger og hoppe bølger - og det kan jeg.

Ikke som i sidste uge i Sverige, da jeg følte mig svag og ikke turde satse.

Her satser jeg.

Der går et kvarter, drikke første gang når jeg finder surf tager jeg drikkesystemet i munden, tager fire store tårer og spytter den ud.

Jeg kan se Jenny fra Sverige foran mig. Men jeg kan ikke få indhentet hende.

Jeg ser tjekken. Prøver ikke at lade mog stresse, men mest af alt holde fokus og nyde og overhæle de andre mand for mand.

Efter 50 min. Kan jeg se tjekken mister flow hendes båd pejer for meget op af bølgerne. Hun hat klart mistet momentum. Jeg har ikke mistet mit.

Efter 10-15 min. Jagt surfer jeg forbi og ser hende ikke igen.

Der er gået 1timer og 30 min. Normalt vil et løb ca. stoppe her. Men ikke til dette løb. Jeg har indstillet min GPS forkert og kan ikke helt se distance, men jeg kan se jeg hat roet med ca. 14km/t hvilket giver et godt hint om hvor langt jeg har igen.

Jeg mister aldrig momentum!

Vi ved at de sidste 4 km. Er på faldt vand i modvind. Jeg ved allerede at jeg er villig til at æde mig selv op i modvind, hvis der er en podieplads i sigte. Men man ved intet på havet. Der er så stor spredning så alle konkurrenterne kan være roet en anden linje end dig selv.

Vi dejer rundt om bøjen og så kommer der modvind. Det er mere som at ramme direkte ind i en væg. Der er virkelig stram, hård, tung modvind!

Mads overhælede 2 på det sidste stykke, bl.a. Peter. Ida tog det helt store ryk og overhalede 5 damer i modvinden.

Emma holdt sin plads, men der var ingen damer i sigte. Det handlede om at holde tempo og slå et par mænd.

Peter og Mads var kommet i mål da Emma kom ind. Der gik ikke lang tid før Ida kom ind.

Vi var glade.

D. 23/5 er resultatlisten endnu ikke kommet.

Dagen var slet ikke slut. Peter kørte til mål og hentede biler. Vi andre fandt en lift til Grünwald Camping. Vi hængde ud med Svenskerne.

Kl. 19 var der mad. Lækker mad når man er sulten.

Så kom præmieoverrækelsen.

Den var lang. Så kom de til surfski damer 30 km. Jeg, Emma blev kaldt op som nummer 2!

LYKKE.

En podieplads til et stort internationalt stævne er altid fantastisk dejligt. Specielt når man er gravid i uge 22!

Søndag

Downwind kl. 10. Men der var Ingen vind. Vi roede en tur, Ida, Mads og jeg jaktede et piratskib og hyggede. Peter roede en lang tur.

Vi ramte færgen kl. Ca. 14. Og nu er vi på vej hjemad i bil.

22. Molokai

Molokai
Mo-Lo-Kai

Man kan ligefrem høre på navnet, hvor meget det lyder som noget man gerne vil have!
Dette løb er på Hawaii.
Det skulle være ultra dyrt og hvis i ligger mærke til hvor mange motorbåde der er i videoen, så er det ikke tilfældigt. Man skal nemlig have sin egen motorbåd. Det var de første 10.000. Men det skal slet ikke tage drømmen fra en! Det er helt sikkert en kæmpe oplevelse. Jeg har dog en historie fra en ven i USA som havde glædet sig til sit livs tur, trænet og forberedt sig til det yderste - og så kom hans båd ikke frem og måtte ende med at låne en tilfældig reservebåd.

Jeg har fundet tre videoer.
1) Er nok den jeg mener man helst skal se. Det er et hold der tager afsted sammen og bor mere alla, hvad jeg nok ville bo på en sådan tur. De ror outrigger med 6 personer. Men under løbet kører man med udskrifter, dvs. man tager en roer ud og en ny ind mange mange gang under hele turen på 50+ km.

2) Videoen er lavet af Shawn And Partners. Der er ingen tvivl om de laver lækre videoer men de viser kun de hotteste navne og luxus opholdet. Så tænker at din tur ville være noget mellem video nr. 1 og 2.

3) Elite outrigger! Den var bare lidt cool.

1) lokal tur til Molokai med Outrigger

2) Shawn and Partners

3) Elite Outrigger

20. Paddle around Golden Coast 1600 kilometer

Dagens låge er en update, hvis det er gået din næse forbi.

D. 19 decemper startede Bonnie Handcock sin kajaktur i surfski rundt om australien. Hun har 6 mdr. til at gennemføre, hvilket er 80-100 kilometer om dagen.

Tyske Freya Hoffmeister gjorde det i 2009, Bonnie vil slå denne rekord.

Turen bliver filmet og du kan helt sikkert følge med på forskellige sociale medier.

Se hende ro afsted her: https://www.instagram.com/p/CXqRXRPJsne/

Hjemmeside for turen: https://www.bonniehancock.com/the-paddle-of-aus

Læs mere her : https://www.abc.net.au/news/2021-12-18/bonnie-hancock-paddle-around-australia/100704904